6 Ocak 2016 Çarşamba

Logistic Dictionary


By on 02:46

A
ABC  Analysis: Farklı önem seviyelerine sahip, farklı elleçleme ve kontrol aşamalarına sahip bir seri ürünün analizidir. Ürünlerin tahmini değerlerine göre ,kendi içerisinde A,B ve C olmak üzere 3 gruba ayrılan birimlerin (aktiviteler,müşteriler,dökümanlar,envanter birimleri,satış bölgeleri) değerlendirildiği envanter yönetiminde kullanılan Pareto analizinin bir formudur.’A’ birimleri çok önemli,’B’  birimleri önemli , ‘C’ ürünleri ise daha az öneme sahip birimlerdir.
Adressing: Depo içerisinde stoklanan ürünleri belirli bir düzen içerisinde izlemek amacıyla, malzeme konacak lokasyonların gereksinime uygun bir düzen içerisinde kodlandırılması veya numaralandırılması işlemi.
AS-IS Analysis: Alanında uzman kişilerin bir araya gelip işletmenin organizasyon sürecindeki mevcut  durumunu değerlendirdiği  analizlerdir. Bu aşamada, müşterinin talep ve sıkıntıları detaylı bir şekilde dinlenir, mevcut durumun müşteri bakış açısından tarifi alınır. Müşteriden aktarılan sonuçların, yine müşteri tarafından bildirilen sebeplerden farklı olma ihtimali göz önüne alınarak, işletmenin yapısına göre belli bir zaman alan ve işletmenin ihtiyacına uygun analizler yapılır. Mevcut durumun danışmanlık bakış açısından tarifi yapılır. Yapılan analizler müşteri tesbitleriyle karşılaştırılır, varsa farkların gerekçeleri açıklanır, müşteri ile sorun mutabakatı yapılır

Automated Storage and Retrieval System (AS/RS): Otomatik depolama sistemi;malzemenin depodaki yerine yerleştirilmesi ile depolandığı yerden alınarak sevkedilmesi işlemlerinin bilgisayar kontrollü donanımla gerçekleştirildiği, her bir raf koridorunda yerleştirme ve toplama amaçlı olarak yatay ve dikey yönde hareket edebilen robotların çalıştığı depolama sistemi.
Assembly: Bir çok parça veya alt montajdan oluşan tamamlayıcı bileşen veya son maddenin belirli bir fonksiyonu gerçekleştirmek için bir araya getirilmesi işlemi.
Assortment: Tedarikçiden büyük miktarda gelen yükleri parça yükler haline getirdikten sonra, müşterinin beklentisine göre farklı birimleri (SKUs) farklı miktarlarda bir araya getirme işlemi.Örneğin ; pantolon , etek ve gömlek üretiyorsunuz. Müşteriniz sizden 3 gömlek 2 pantolon ve 5 etek istedi.Bunları tek müşteri için bir araya getiriyorsunuz.


B
Back Order: Sipariş edilen bir malın genellikle üretim kaynaklı olmakla birlikte çeşitli nedenlerden dolayı karşılanmaması durumudur. Bazı durumlarda sipariş karşılanmasına rağmen müşteri memnuniyetsizliği nedeniyle iade edilmesiyle de oluşabilir.
Bar Code: Otomatik tanımlama teknolojisi kapsamında, bir optik okuyucu aygıt ile okunarak bilgisayar ortamına sayı, karakter ya da bunların karışımı olarak aktarılabilen, farklı kalınlıklardaki çizgi-boşluk kombinasyonları.
Breakbulking: Tedarikçiden dökme olarak ya da çok büyük miktarda gelen yükü parça yükler haline getirme işlemi.
Bullwhip Effect: Tedarik zincirinde geriye yani tedarikçiye  doğru  ilerlerken, talepteki değişikliklerin etkilerinin çok daha fazla artan oranda değişikliklere neden olması.Tedarik zinciri boyunca siparişlerin gittikçe artan değişkenliği  ve bilgi asimetrisi. Tedarik zinciri yönetiminin temel amaçlarından biri, Whiplash etkisi olarak da bilinen bu olumsuz etkiyi azaltmaktır.
Business to Business B2B: İşletmeden işletmeye, şirketlerin iş yaptıkları diğer şirketlerle alım-satım süreçlerini elektronik ortam kullanarak gerçekleştirdiği bir tür e-Ticaret.
Business toCustomer B2C: İşletmeden tüketiciye, tedarik zincirinde son müşteriyi de içeren bir sistemdir. Elektronik ortamda yürütülen ticaret içinde en fazla B2C iş süreci geçerlidir.
C
Category Management: Kategori yönetimi; tedarik zinciri boyunca, ürünlerin benzer gereksinimleri ve özellikleri (sıcaklık, nem vb.) dikkate alınarak sınıflandırılıp, farklı stratejik iş birimleri olarak yönetilmesi. Bu uygulama, kategori yöneticisine, stok düzeyleri, raf alan tahsisleri, promosyonlar, asorti kararları vb. konularda tam sorumluluk verilmesini öngörür.
Channel Conflict: Bir şirketin eski ve yeni dağıtım kanallarının birbiri ile rekabet etmesi durumunda ortaya çıkan çatışmalar. Tedarik zincirinde büyük sorunlara yol açabilmektedir.
Co-Managed Inventory (CMI): Ortak yönetilen stok, ürün dağıtımında, satıcı şirketin tedarikçi şirket ile birlikte dağıtım zincirindeki stokların yönetimini üstlenmesi.
Consolidation: Küçük miktarlı yüklerden büyük yükleme partileri oluşturarak taşımacılıkta ölçek tasarrufu sağlanması.
Container: Her türlü atmosferik koşullara dayanıklı olan, özellikle denizyolu taşımacılığı bağlantılı karma taşımacılıkta kullanılmakta olan, kolay elleçlenebilen ve üst üste istiflenebilen yüklerin içine yerleştirildiği standart metal yük kasaları.
Containerization: Konteynerin güvenli ve standart bir şekilde, içindeki yükü elleçlemeden, çeşitli araçlarla (karayolu, havayolu, denizyolu veya demiryolu modları ile) bir noktadan başka bir noktaya taşınması ve/veya bu araçların arasında birbirlerine aktarılması yöntemi. Çeşitli yüklerin konteynerle taşınmaya uygun duruma getirilmesi.Tedarikçilerle üreticiler arasında veya bir üretim tesisi içinde malzemelerin zarar görmeden, gerekirse tam zamanında üretim ilkesine uygun, sayma kolaylığı ve sayım doğruluğu sağlayacak şekilde taşınması ve depolanması amacıyla standart kaplar kullanılması.
Continuous Replenishment Planning (CRP): Üreticiden satış noktalarına doğru sürekli ve hızlı ürün akışını sağlamak için tedarik zinciri içindeki bilgi ve mal akışını düzenleme çalışması. Zincir içindeki bir noktada stokların belirli bir düzey altına inmesi ile sistem tetiklenir ve program devreye girer. Bir ürün son kullanıcı tarafından satın alındığında, üretimi ve ürünün tedarik zinciri boyunca hareketini tetikleyen program.
Cross Docking: Çapraz yükleme, bir ürünü üretim işlemi tamamlanır tamamlanmaz araya depolama ve diğer envanter işlemleri girmeden müşteriye ulaştırma işlemidir. Bu süreç genellikle 24 saati geçmemektedir.
Cube Utilization: Araç yüklemede ve depo yerleştirmede, yüksekliğin de boyutun kullanılarak yüklerin, optimal bir şekilde istiflenmesi.
Customer Relationship Management (CRM): Müşteri ilişkileri yönetimi; müşteri özellikleri ile satış ve pazarlama faaliyetlerinin çok yönlü ve çapraz analizleri yoluyla müşterilere daha etkin ve verimli hizmetler sunulmasını amaçlayan bilgi sistemi
Customer Service Level: Müşteri talebinin, öngörülen sürede stoktan karşılanma oranıdır. Örnek vermek gerekirse, servis düzeyi % 100 olarak verilirse, bunun anlamı tüm taleplerin % 100’ünün anında stoktan karşılanacağıdır. % 80 olarak verilirse, gelen taleplerden dolayı % 20 kadar stok bulundurmama durumunda kalacağımız anlaşılır.

D
Direct Shipment: Ürünlerin tedarikçi veya ürün sahibinden direk olarak müşteriye teslim edilmesidir.
Distribution: Ürünlerin belirtilen zaman, miktar vb. koşullara uygun olarak, belirtilen yerlere sevk ve teslim edilebilmesi  için gerçekleştirilen işlemler bütünü.
Distribution Center: Tedarikçilerden gelen ürünlerin; dağıtıma kadar geçen süre içinde depolama, katma değerli işlemler, elleçleme, ambalajlama ve sevkiyatının yapıldığı lojistik depolardır. Bu depolar genellikle müşteriye yakın, dağıtım fonksiyonuna perakendeciye  destek amaçlı tesislerdir.
Distribution Requriments Planning (DRP): Dağıtım gereksinimlerinin planlaması; dağıtım ağı içinde hangi ürüne, ne zaman, ne kadar ve nerede gereksinim duyulacağının ve bu gereksinimin nasıl karşılanacağının planlanmasıdır.
E
E-Commerce: E-ticaret; mal ve hizmetlerin üretim ve dağıtımının bilgi ve iletişim teknolojileri vasıtasıyla yapılmasını kapsayan ve sürekli gelişen işletme yaklaşımının bir parçasıdır.
Economies of Distance: Lojistiğin iki temel teorisinden biridir. Mesafe ekonomisi olarak bilinir ve taşıma mesafesi arttıkça birim ton*km başına düşen maliyetin azalacağı ilkesini ifade eder.
Economies of Scale: Lojistiğin iki temel teorisinden biridir. Ölçek ekonomisi olarak bilinir ve yüklemenin miktarı arttıkça birim başına düşen maliyetin düşeceğini ifade eder.
Efficient Consumer Response (ECR):Müşteri isteklerinin daha iyi, daha hızlı, daha düşük maliyetli ve tam zamanında yerine getirilmesi ve bilginin bir bütün olarak paylaşılması için dağıtım kanalı içerisinde tüm tarafların birlikte çalıştığı basit, hızlı ve müşteri odaklı sistem.
Enterprise Resources Planning (ERP): Kurumsal kaynak planlaması; bir şirketin veya grubun farklı lokasyonlarda ve farklı üretim özelliklerinde de olabilen, birden fazla işletme veya tesisini içerecek şekilde tüm işlevlerinin (satış, lojistik, finansman, insan kaynakları vb.) eşgüdümlü olarak plânlanması ve kontrolünün gerçekleştirildiği bütünleşik yazılım sistemi.
Environmentally Friendly Packaging: Geri dönüşümlü konteyner veya kap, doğada çözülebilen ambalaj malzemeleri kullanımı vb. yollar ile ambalaj malzemelerinin doğaya vereceği zararın en aza indirilmesi.
Extranet: Farklı organizasyonların (müşteriler, tedârikçiler, devlet kurumları vb.), aynı yazılım ve protokolleri internet üzerinden kullanabilecekleri şekilde oluşturulan ağ.
F
Fast Moving Consumer Goods (FMCG): Görece düşük fiyatla ve yüksek devir hızıyla satılan, tüketiciler tarafından sıkça satın alınan ve stokta sürekli bulundurulan tüketim ürünleridir.
First Expire First Out (FEFO): Genellikle depolamada kullanılan ve son kullanım tarihi önce olan malın ilk çıkacağını öngören kural.Et,yoğurt,yaş sebze gibi çabuk bozulan gıda ürünleri öncelikli örneklerinden sayılabilir.
First In First Out (FIFO): Genellikle depolamada ve maliyetlendirmede kullanılan, depolama için ilk giren malzemenin ilk çıkacağını öngören kural.Teknolojik ürünler, modasının geçeceği veya işlevsizleşebileceği düşünülen ürünler bu grupta sayılabilir.
First In Last Out (FILO): Genellikle depolamada ve maliyetlendirmede kullanılan, depolama için ilk giren malzemenin son çıkacağını öngören kural. Raf ömrü uzun, değer kaybetmeyeceği veya değer kazanacağı düşünülen ürünler bu grupta sayılabilir.
Floor-Ready Merchandise (FRM): Kodu hazır mal; tedarikçilerin mallarını her türlü etiket, fiyat ve güvenlik kodlarıyla hazır duruma getirdiği, böylece dağıtım merkezlerinde çapraz sevkiyatın hızlı gerçekleştirilebildiği ve perakendeciler tarafından doğrudan sisteme alındığı ürün.
Fourth Party Logistics (4PL): Müşterilerine kapsamlı tedarik zinciri çözümleri sunmak için, kendi organizasyonunun kaynaklarını, yeteneklerini ve teknolojisini, üçüncü taraf lojistik (3PL) şirketleri ile bir araya getiren ve tüm zincirin tasarımını ve yönetimini üstlenen şirketler 4PL şirketleri, tedarik zinciri boyunca değer katabilme uzmanlığına ve yeteneğine sahip olmak zorundadır.
Fourty Equivalent Unit (FEU): Konteyner terminolojisinde kullanılan ve 40 feet’lik (12,16 m.’lik) konteynere karşılık gelen bir ölçü birimi.
Fragmented Approach: Dağınık yaklaşım, satın alma ve pazarlama vs. birimlerinin bağımsız hareket etmesidir.
Fulfillment Rate: Belli bir dönem için siparişlerin ne oranda karşılandığını gösteren performans göstergesi.
Full Truck Load(FTL): Tam treyler yükü; bir treylerin taşıma kapasitesini, hacim ve/veya ağırlık yönünden tam olarak dolduran yüktür.
Full Container Load(FCL):  Tam konteyner yükü; bir konteyner içerisindeki tüm yükün aynı yük sahibine  veya alıcıya ait olduğunu göstermektedir.
G
Green Logistics: Tüm lojistik faaliyetlerin çevre üzerindeki olumsuz etkilerini ölçen ve en aza indirmeye çalışan yaklaşım.


H
Handling: Malzeme boşaltma, mal kabul, seçerek ayırma, teslim-tesellüm, paket açma, bölme, istifleme, yerleştirme, yerini değiştirme, yenileme-eksik tamamlama, toplama, ambalajlama, yükleme vb. işlemler.
Hub: Gelen yükün/kargoların indirildiği ve varış noktasına göre gidenlerin ise yüklendiği, gün içinde kargoların kısa zaman aralıkları ile saklandığı, araçlar arası yük/kargo transferi yapıldığı bölgesel işlem merkezleri. Bir taşımacılık ağındaki birleşim ve dağıtım noktası.
I
Inbound Logistics: Üretim öncesi tedarikçiler ile şirket arasında gerçekleşen taşıma, depolama,satın alma vb. lojistik faaliyetleri ifade eder.
Integrated Logistics:  İşletmenin gelen ve giden tüm lojistik faaliyetlerinin; toplam maliyetin minimize edilmesi, eş güdümün arttırılması, verimliliğin yükseltilmesi vb. amaçlar çerçevesinde bütünsel bakış açısıyla yönetilmesi; tedarik  zincirini oluşturan tüm fonksiyonların tek bir süreç olarak yönetilmesi.
In-Transit Inventory: Ürünlerin sevkiyatı sırasında oluşan, henüz kullanıma ve satışa hazır olmayan, yoldaki stok.
Inventory: İşletmedeki tüm demirbaş ve stokların fiziksel ve/veya malî listesi.
Inventory Holding Cost: Talep olduğunda malzemenin stokta bulunmaması nedeniyle oluşan üretim durdurma, müşteri bekletme, kayıp satış, imaj kaybı vb. maliyetler. Malzemenin stoklanması nedeniyle oluşan finansman, depolama, risk vb. maliyetler.
Inventory Management: Stok yönetimi, hammadde, yardımcı madde, yarı mamul ya da mamullerin, zamanında en uygun maliyetle tedarik edilmesi ve/veya bulundurulmasına yönelik faaliyetlerin bütünüdür.
Inventory Turnover: Belirli bir faaliyet dönemi için satılan malın maliyetinin, ortalama stok değerine oranı. Belirli bir dönem içinde stokların tümüyle yenilenme sayısı.
Interchange: Bir araç ile gelen yüklerin boşaltılarak, herhangi bir özel işleme tâbi tutulmadan kısa bir süre içinde sevk edilmek üzere başka bir araca yüklenmesi işlemi.Hatlar arasında bir taşıyıcıdan diğer taşıyıcıya yükün aktarılması.
Intermediary: Lojistik sürecine destek olmak için, göndericiler ve alıcılar arasında geniş kapsamlı ve sürekli artan hizmetler sunan kuruluş.
J
Just-In-Time: Varolan ürünler için olan müşteri taleplerini hızlı yanıtlayabilmek veya yeni ürün tasarımlarını hızlandırmak üzere, temin süresini azaltmaya odaklanmış, müşteri-tedârikçi işbirliğine ve bütünleşmesine dayanan bir yaklaşımdır.
K
Kanban: Tedarik sistemlerinde gereksinim duyulan malzemenin, gereksinim duyulduğu zaman ve miktarda teminini sağlayan bilgi, doküman, sinyal, elektronik mesaj.Bir stok noktasında yeni parti malın bir önceki partinin kullanımına bağlı olarak sipariş edildiği bir çekme sistemi.
Key Performance Indicator (KPI): Bir şirket veya bölümün stratejik düzeydeki performansını göstermek ve iyileştirme hedeflerini saptamak için kullanılan ölçüm göstergesi.
Kitting: Yapı olarak assortment işlemine çok benzeyen bu işlem müşteri beklentisine göre farklı büyüklük ya da özellikteki ekipmanların bir araya getirilmesi işlemidir.
L
Labelling: Etiket ile ürün takibi yapılan depolarda, ürünün depoya alınmadan önce ürüne uygulanan kodlama işlemi.
Lead Time: Bir ürünün/hizmetin satın alma siparişinin veya üretim emrinin verilmesi ile sipariş teslimatının veya ürün üretiminin gerçekleşmesi arasındaki süre .
Less Than Container Load (LCL): Bir konteynerin taşıma kapasitesini, hacim ve/veya ağırlık yönünden tam olarak doldurmayan yük.
Less Than Truck Load (LTL): Bir treylerin taşıma kapasitesini, hacim ve/veya ağırlık yönünden tam olarak doldurmayan yük
Loading: Sevk amacıyla malzemelerin tren, uçak, kamyon vb. bir araca güvenli bir şekilde yüklenmesi işlemi.
Logistics: Taşımacılık, depolama, paketleme ve elleçlemeden oluşan fiziksel akış ile gümrükleme, sigorta, gözetim, stok yönetimi ve sipariş yönetiminden oluşan hizmet akışı Lojistik, taşıma ve depolamanın birlikte kullanımıyla başlayan ve belirtilen faaliyetlerin bütünleşik bir şekilde yapılması ile son bulan bir fonksiyondur.Müşteri gereksinimleri doğrultusunda, kaynak noktasından tüketim noktasına kadar malzeme, hizmet ve bilgilerin akışı ve stoklanmasını, etkin ve verimli bir şekilde plânlama, uygulama ve kontrol süreci.
Logistics Costs: Lojistik operasyonlar sırasında oluşan taşıma, depolama, stoklama, sipâriş işlemleri ve idarî giderlerden oluşan maliyetler.
Logistics Management: Müşteri gereksinimlerini karşılamak üzere, üretim noktası ve tüketim noktaları arasındaki mal, hizmet ve ilgili bilgilerin ileri ve geri yöndeki akışları ile depolanmalarının etkin ve verimli bir şekilde plânlanması, uygulanması ve kontrolunu içerem tedarik zinciri süreci aşaması.
Logistics Village: Tüm ulaştırma ağlarına en yakın noktada, içinde lojistik ve taşımacılık ile ilgili özel ve kamuya ait kuruluşların bulunduğu, taşımacılık modları arasında hızlı, güvenli ve düşük maliyetli aktarma sistemlerine ve depolama alanlarına sahip lojistik amaçlı düzenlenmiş özel ihtisas bölgesi.
Lost Sale Cost: Bir ürünün, talep edilmesine rağmen süresi içinde verilememesi nedeniyle müşterinin alımdan vazgeçmesi sonucu oluşan maliyet.

M
Materials Management: Bir şirket içindeki tüm malzemelerin; kodlama, gereksinim plânlama, stok kontrolu, tedarik, depolama vb. faaliyetlerini içerecek şekilde yönetimi. Kesin veya olası talepleri karşılamak amacıyla tüm malzemelerin, işletmenin pazarlama, satış, üretim, tedarik ve finans durumu ile zaman, miktar, fiyat ve kalite ölçütlerine dikkat edilerek en uygun şekilde takibi, temini, sipariş ve güvenlik stoğu düzeylerinin belirlenmesi ve depolanmasıyla ilgili faaliyetlerin yönetimi.
Mass Production: Kitle üretimi; üretilen ürünler için üretim hatlarının kurulduğu, aynı tip ürünün kitleler hâlinde çok büyük miktarlarda üretildiği üretim şekli.
Milk Run: Adını günlük süt dağıtımından almıştır, sistemi aynı anda birden çok müşteri tarafından gelen siparişlerin birleştirilerek tek bir rota üzerinden müşterilerin ihtiyaçlarının giderilmesi şeklinde tanımlanabilmektedir..Bir araç tarafından bir program çerçevesinde çeşitli noktalardan aynı veya farklı yüklerin alınarak bir veya birden fazla noktaya teslim edilmesi ve teslimatlar sırasında boş kapların toplanması veya tüm teslimatlar tamamlandıktan sonra ters güzergâh izlenerek boş kapların toplanarak geri getirilmesi sistemi.
Mobile Warehousing: Müşteri hizmet düzeyi ve devri yüksek olan yiyecek-içecek gibi malların, özellikle yoğun satış dönemi veya saatlerinde belirli noktalarda mobil araçlar üzerinde bulundurulması.
N
It is not found.
O
Order Fulfilment:  Tedarik zinciri içinde bir siparişin yerine getirilmesi.
Order Fulfillment Center: Bireysel müşteri siparişlerinin alınıp, paketlenip gönderildiği tesis.
Order Management: Sipariş yönetimi, talep ya da siparişlerin karşılanması, fiyatlandırılması, kaydının tutulması, stokların kontrolu, stok tahsisinin yapılması ya da üretim/satın alma gereksiniminin ilgili yerlere bildirilmesi, sipariş takibi yapılmasıdır.
Outbound Logistics: Şirket ile müşteriler arasında gerçekleşen sipâriş işlemleri, paketleme, dağıtım, araç-kargo takibi, teslîmat, iadeler vb. lojistik faaliyetler.
Outsourcing: Şirketlerin kendi temel faaliyetlerine daha fazla odaklanmak, mâliyetlerini azaltmak, kaliteyi yükseltmek, verimliliğini arttırmak, sabit mâliyetleri değişken mâliyetler hâline dönüştürmek, ilgili tedarikçinin uzmanlık, yatırım ve yaratıcılık gücünden yararlanmak, pazara tepki hızını yükseltmek amaçlarından bir veya birkaçından yararlanmak üzere, varolan şirket faaliyeti veya faaliyetlerinin gereğinde ilgili varlıkları ile birlikte üçüncü parti şirketlere devredilmesi süreci.
Overstock: Talep olmamasına rağmen, elde satılamamış fazlaca stok kalması durumu.
P
Packaging: Ürünlerin; pazarlama, depolama, taşıma veya dağıtım amacıyla, uygun paketleme malzemeleri kullanılarak ve miktar, güvenlik vb. koşullar dikkate alınarak koruma amaçlı bir araya getirilmesi.
Pareto’s Law: İtalyan ekonomist Wilfredo Pareto tarafından ortaya konulmuş, bir olayda sonuçların önemli bir kısmının (%80), nedenlerin çok az bir kısmından (%20) oluştuğunu ifâde eden kural, 80-20 kuralı, en önemli azınlık yasası.
Perfect Order Fulfillment: Bir siparişin çeşit, miktar, zaman, doküman ve diğer teslîmat nitelikleri açısından istenen tüm koşulları karşılaması.
Physical Distribution: Üretilen malların tüketicilere fiziksel olarak taşınması, depolanması, stok kontrollerinin yapılması, ambalajlanması, bilgi iletişimi ve sipâriş işlemlerinin gerçekleştirilmesi. Outbound lojistiğe karşılık gelen bir terimdir.
Picking: Malzemelerin müşteri siparişi doğrultusunda gönderilmek üzere bulunduğu depodaki lokasyonlardan toplanması işlemi.
Postponement: Bazı özel işlemlerin, tam sevkiyat öncesi yapılacak şekilde ötelenmesine ilişkin üretim veya dağıtım ilkesi.
Procurement: Gerekli olan makina, alet, aygıt, hammadde, malzeme, parça, yarı-ürün, ürün ve hizmetlerin uygun tedarikçilerden sağlanması amacıyla gerekli olan araştırma, seçme, plânlama, stok kontrol, satın alma, nakliye, teslim alma, değerlendirme vb. faaliyetlerin tümü.
Pull System: Herhangi bir aşamadaki faaliyetin, kendisinden bir sonraki faaliyetin talepte bulunması durumunda işleme başlama sistemi. İtme sisteminin tam tersine çekme sisteminde talep, en son noktada yani tüketicide oluşur ve talep karşılanana kadar tedarik zincirindeki ilgili ardışık faaliyetler devreye girer.
Push System: Üretim ve dağıtımın, talep tahminleri esas alınarak, diğer bir deyişle kesinleşmiş siparişlere dayalı olmadan gerçekleştirme sistemi. Ürün, satış noktalarına doğru itilir ve satılması beklenir.
Q
Quality Control: Kalite kontrol;bir ürün ya da hizmetin, öngörülen kalite koşullarını karşılama derecesinin belirlenmesi.Bu çerçevede giriş, süreç ve nihai kontroller, test, ölçüm vb. şekilde gerçekleştirilir.
Quick Response (QR): Perakende sektöründe, elde bulundurmama durumunun en aza indirilmesi ve talebin en hızlı bir şekilde karşılanması amacıyla, çağdaş bilgi teknolojilerinin kulanılıp, çekme esaslı bir anlayışla siparişten teslimata olan sürenin, tedarikçi ile perakendeci arasında etkin bilgi paylaşımı sağlanarak en aza indirilmesi.
R
Radio Frequency Identification System (RFID): Radyo frekansı kullanarak nesneleri tekil ve otomatik olarak tanıma yöntemidir. RFID teknolojisi teslimatların ve envanterlerin tedarik zinciri boyunca kolayca izlenebilmesini, zamanında ve kesin bilgi akışını sağlamaktadır.
Raw Material: Üretim süreçlerinde işlenerek son ürünü elde etmede yüksek oranda kullanılan malzemeler.
Receiving: Depoya gelen malzemenin kabul edilmesi işlemi .İşlem, yükün boşaltılarak mal kabul alanına alınması, kayıtlı bilgilerle fiziksel bilgilerin karşılaştırılması, malın depoya alınması ve kaydının tutulması işlemlerini içerir.
Replenishment: Malzemenin depolama süreci aşamaları arasında farklı ambalaj biçimleri ve/veya depolama lokasyonları hâlindeki akışının (bulunabilirliğinin-tedariğinin) sağlanması.
Reverse Logistics: Müşterilere yapılan teslimat sonrasında iade, boş kap dönüşü, hurda vb. nedenlerle malların ve/veya paketleme malzemelerinin müşterilerden orijin noktalarına veya belirlenmiş diğer noktalara, yeniden kullanım, onarım, yenileme, yeniden üretim, geri dönüşüm, imha vb. amaçlarıyla geri götürülmesi.
S
Shipment: Siparişlerin belirli ölçütlere göre (sevk günü, yeri, yükleme aracı, rotası, miktarı vs) tasnif edilerek ilgili resmi evraklarla talep edilen yerlere ulaştırmak üzere depodan çıkarılması işlemi.
Stock Keeping Unit (SKU): En alt düzeyde stok takibi yapılan birim . Aynı malzeme olmasına rağmen farklı üreticiler tarafından üretilen veya farklı büyüklükteki veya özellikteki ambalajlara sahip malzeme stokları farklı kodlarla izlenir, kaydı tutulur.
Stock-out: Talep olmasına rağmen, satış veya teslimat için belli bir noktada yeterince stok olmamasından kaynaklanan sorun.
Storage: Bir malın kullanılmak ya da sevk edilmek üzere belirlenen koşullara uygun olarak korunması işlemi.
Speculative Stock: Oluşabilecek fiyat değişimlerine karşı avantaj sağlayabilmek için tutulan stok.
Supply Chain: Tedarik zinciri, ürün veya hizmetlerin ürün yaşam döngü süreçlerini kapsayan ve hammaddeden yola çıkıp son müşterinin eline ulaşana kadar geçen operasyonların, bilgi akışının, fiziksel dağıtımının ve alışverişin bütününü içeren bir sistemdir. Mal ve hizmetlerin tedarik aşamasından, üretimine ve nihai tüketiciye ulaşmasına kadar birbirini izleyen tüm halkaları kapsar. İş süreçleri açısından bakıldığında, tedarik zinciri; satış süreci, üretim, envanter yönetimi, malzeme temini, dağıtım, tedarik, satış tahmini ve müşteri hizmetleri gibi pek çok alanı içine almaktadır. Bir ürünün ilk maddesinden başlayarak, tüketiciye ulaşması ve geri dönüşümünü de içeren tüm süreçlerde yer alan tedarikçi, üretici, distribütör, perakendeci ve lojistikçilerden oluşan bir bütündür.
Supply Chain Management: Tedarik zincirinin ve bu zincir içinde yer alan tüm şirketlerin uzun dönem performanslarını arttırmak amacıyla, söz konusu şirketlere ilişkin işletme fonksiyonları ve plânlarının, zincirdeki tüm şirketleri içerecek şekilde, sistematik ve stratejik eşgüdümü. Hedeflenen müşteri hizmet düzeyini en düşük maliyetle karşılamak, doğru zamanda doğru miktarda ve doğru yerde mal üretimi ve dağıtımını sağlamak üzere tedarikçiler, üreticiler, distribütörler ve perakendecileri en etkin ve verimli şekilde eşgüdümünü sağlayan yönetim yaklaşımı.
T
Third Party Logistics (3PL): Müşterilerinin lojistik faaliyetlerini  üstlenen ve konusunda uzman olan lojistik şirketler. Birinci parti ifadesi ile satıcı şirket, ikinci parti ifadesi ile alıcı şirket, üçüncü parti ifadesi ile ise satıcı ve alıcı şirketler arasındaki bazı hizmetleri üstlenen şirket kastedilmektedir.
Tracing: Yük, araç ve kap hareketlerinin, lojistik süreç boyunca izlediği yol ile ilgili verilerin elde edilebilmesi.
Tracking: Yük, araç ve kap hareketlerinin, bir merkezden anında izlenerek kaydedilmesi.
Twenty Equivalent Unit (TEU): Konteyner terminolojisinde kullanılan ve 20 feet’lik (6,08 m’lik) konteynere karşılık gelen bir ölçü birimi.
U
Unitization: Yükün konteyner, kasa, koli, balya vb. biçimlerde aynı birim ile ifade edilmesi.
Unloading: Malzemelerin tren, uçak, kamyon vb. bir araçtan uygun bir biçimde indirilerek uygun bir yere konulması işlemi.
V
Value Added Operations: Depolarda müşteri talepleri üzerine yapılan etiketleme, ambalajlama, katlama, ısı ölçme, aktarma, karıştırma, birleştirme, ayırma, paletleme, hafif montaj, iade işlemleri, imha, kullanım kılavuzu ekleme, barkod işlemleri, bakım-onarım işlemleri vb. gibi işlemler. Her bir işlem, ürün üzerinde bir katma değer sağlar ve bu işlemler fiyatlandırılır.
Value Chain: Müşteri isteklerine göre ilk madde/hizmetin temininden son madde/hizmet tüketimine kadar olan süreçte yer alan, birbirleriyle malzeme, hizmet ve bilgi akışı şeklinde ilişkilileri olan ve ürüne değer ekleyen işlemler bütünü
W
Warehouse: Belirli nokta/noktalardan gelen ürünlerin/yüklerin teslim alınıp, belirli bir süre korunup, belirli nokta/noktalara gönderilmek üzere hazırlandığı, açık veya kapalı olan, güvenlikli alan.
X
It is not found.
Y
It is not found.
Z
It is not found.

KAYNAKÇA
1-Lowe, David. Dictionary of Transport and Logistics. London, GBR: Kogan Page Ltd., 2002.
2-Supply Chain and Logistics Terms and Glossary, Updated February, 2010

3-www.lojistiksözlük.com(28.12.2015)


4- www.lojistikmakaleleri.blogspot.com.tr(28.12.2015)

About Ezgi Mansuroğlu

Ezgi is a 21 year old student, who is blessed with the art of Blogging,She studying a Maritime Business Administration.

0 yorum:

Yorum Gönder