A
ABC Analysis: Farklı önem seviyelerine
sahip, farklı elleçleme ve kontrol aşamalarına sahip bir seri ürünün
analizidir. Ürünlerin tahmini değerlerine göre ,kendi içerisinde A,B ve C olmak
üzere 3 gruba ayrılan birimlerin (aktiviteler,müşteriler,dökümanlar,envanter
birimleri,satış bölgeleri) değerlendirildiği envanter yönetiminde kullanılan
Pareto analizinin bir formudur.’A’ birimleri çok önemli,’B’ birimleri önemli , ‘C’ ürünleri ise daha az
öneme sahip birimlerdir.
Adressing: Depo
içerisinde stoklanan ürünleri belirli bir düzen içerisinde izlemek amacıyla,
malzeme konacak lokasyonların gereksinime uygun bir düzen içerisinde
kodlandırılması veya numaralandırılması işlemi.
AS-IS Analysis: Alanında uzman
kişilerin bir araya gelip işletmenin organizasyon sürecindeki mevcut durumunu değerlendirdiği analizlerdir. Bu aşamada, müşterinin talep ve sıkıntıları detaylı bir
şekilde dinlenir, mevcut durumun müşteri bakış açısından tarifi alınır. Müşteriden
aktarılan sonuçların, yine müşteri tarafından bildirilen sebeplerden farklı
olma ihtimali göz önüne alınarak, işletmenin yapısına göre belli bir zaman alan
ve işletmenin ihtiyacına uygun analizler yapılır. Mevcut durumun danışmanlık
bakış açısından tarifi yapılır. Yapılan analizler müşteri tesbitleriyle
karşılaştırılır, varsa farkların gerekçeleri açıklanır, müşteri ile sorun
mutabakatı yapılır
Automated Storage and Retrieval System (AS/RS): Otomatik depolama sistemi;malzemenin depodaki
yerine yerleştirilmesi ile depolandığı yerden alınarak sevkedilmesi
işlemlerinin bilgisayar kontrollü donanımla gerçekleştirildiği, her bir raf
koridorunda yerleştirme ve toplama amaçlı olarak yatay ve dikey yönde hareket
edebilen robotların çalıştığı depolama sistemi.
Assembly: Bir çok parça veya alt montajdan oluşan tamamlayıcı
bileşen veya son maddenin belirli bir fonksiyonu gerçekleştirmek için bir araya
getirilmesi işlemi.
Assortment:
Tedarikçiden büyük miktarda gelen yükleri parça yükler haline getirdikten
sonra, müşterinin beklentisine göre farklı birimleri (SKUs) farklı miktarlarda
bir araya getirme işlemi.Örneğin ; pantolon , etek ve gömlek üretiyorsunuz.
Müşteriniz sizden 3 gömlek 2 pantolon ve 5 etek istedi.Bunları tek müşteri için
bir araya getiriyorsunuz.
B
Back Order: Sipariş edilen bir malın genellikle üretim kaynaklı
olmakla birlikte çeşitli nedenlerden dolayı karşılanmaması durumudur. Bazı
durumlarda sipariş karşılanmasına rağmen müşteri memnuniyetsizliği nedeniyle
iade edilmesiyle de oluşabilir.
Bar Code: Otomatik tanımlama
teknolojisi kapsamında, bir optik okuyucu aygıt ile okunarak bilgisayar
ortamına sayı, karakter ya da bunların karışımı olarak aktarılabilen, farklı
kalınlıklardaki çizgi-boşluk kombinasyonları.
Breakbulking: Tedarikçiden dökme olarak ya da çok
büyük miktarda gelen yükü parça yükler haline getirme işlemi.
Bullwhip Effect: Tedarik
zincirinde geriye yani tedarikçiye
doğru ilerlerken, talepteki
değişikliklerin etkilerinin çok daha fazla artan oranda değişikliklere neden
olması.Tedarik zinciri boyunca siparişlerin gittikçe artan değişkenliği ve bilgi asimetrisi. Tedarik zinciri
yönetiminin temel amaçlarından biri, Whiplash etkisi olarak da bilinen bu
olumsuz etkiyi azaltmaktır.
Business to Business B2B: İşletmeden işletmeye, şirketlerin iş yaptıkları
diğer şirketlerle alım-satım süreçlerini elektronik ortam kullanarak
gerçekleştirdiği bir tür e-Ticaret.
Business toCustomer B2C: İşletmeden tüketiciye, tedarik zincirinde son müşteriyi de içeren bir
sistemdir. Elektronik ortamda yürütülen ticaret içinde en fazla B2C iş süreci
geçerlidir.
C
Category Management: Kategori yönetimi; tedarik zinciri boyunca, ürünlerin benzer
gereksinimleri ve özellikleri (sıcaklık, nem vb.) dikkate alınarak
sınıflandırılıp, farklı stratejik iş birimleri olarak yönetilmesi. Bu uygulama,
kategori yöneticisine, stok düzeyleri, raf alan tahsisleri, promosyonlar,
asorti kararları vb. konularda tam sorumluluk verilmesini öngörür.
Channel Conflict: Bir şirketin eski ve
yeni dağıtım kanallarının birbiri ile rekabet etmesi durumunda ortaya çıkan
çatışmalar. Tedarik zincirinde büyük sorunlara yol açabilmektedir.
Co-Managed Inventory (CMI): Ortak yönetilen stok, ürün dağıtımında, satıcı
şirketin tedarikçi şirket ile birlikte dağıtım zincirindeki stokların
yönetimini üstlenmesi.
Consolidation: Küçük
miktarlı yüklerden büyük yükleme partileri oluşturarak taşımacılıkta ölçek
tasarrufu sağlanması.
Container: Her türlü
atmosferik koşullara dayanıklı olan, özellikle denizyolu taşımacılığı
bağlantılı karma taşımacılıkta kullanılmakta olan, kolay elleçlenebilen ve üst üste
istiflenebilen yüklerin içine yerleştirildiği standart metal yük kasaları.
Containerization: Konteynerin
güvenli ve standart bir şekilde, içindeki yükü elleçlemeden, çeşitli araçlarla
(karayolu, havayolu, denizyolu veya demiryolu modları ile) bir noktadan başka
bir noktaya taşınması ve/veya bu araçların arasında birbirlerine aktarılması
yöntemi. Çeşitli yüklerin konteynerle taşınmaya uygun duruma getirilmesi.Tedarikçilerle
üreticiler arasında veya bir üretim tesisi içinde malzemelerin zarar görmeden,
gerekirse tam zamanında üretim ilkesine uygun, sayma kolaylığı ve sayım
doğruluğu sağlayacak şekilde taşınması ve depolanması amacıyla standart kaplar
kullanılması.
Continuous Replenishment Planning (CRP): Üreticiden satış noktalarına doğru sürekli ve hızlı ürün akışını
sağlamak için tedarik zinciri içindeki bilgi ve mal akışını düzenleme çalışması.
Zincir içindeki bir noktada stokların belirli bir düzey altına inmesi ile
sistem tetiklenir ve program devreye girer. Bir ürün son kullanıcı tarafından
satın alındığında, üretimi ve ürünün tedarik zinciri boyunca hareketini
tetikleyen program.
Cross Docking: Çapraz yükleme, bir ürünü üretim işlemi
tamamlanır tamamlanmaz araya depolama ve diğer envanter işlemleri girmeden
müşteriye ulaştırma işlemidir. Bu süreç genellikle 24
saati geçmemektedir.
Cube Utilization: Araç yüklemede ve depo
yerleştirmede, yüksekliğin de boyutun kullanılarak yüklerin, optimal bir
şekilde istiflenmesi.
Customer Relationship Management (CRM): Müşteri ilişkileri yönetimi; müşteri özellikleri
ile satış ve pazarlama faaliyetlerinin çok yönlü ve çapraz analizleri yoluyla
müşterilere daha etkin ve verimli hizmetler sunulmasını amaçlayan bilgi sistemi
Customer Service Level: Müşteri
talebinin, öngörülen sürede stoktan karşılanma oranıdır. Örnek vermek
gerekirse, servis düzeyi % 100 olarak verilirse, bunun anlamı tüm taleplerin %
100’ünün anında stoktan karşılanacağıdır. % 80 olarak verilirse, gelen
taleplerden dolayı % 20 kadar stok bulundurmama durumunda kalacağımız
anlaşılır.
D
Direct Shipment: Ürünlerin
tedarikçi veya ürün sahibinden direk olarak müşteriye teslim edilmesidir.
Distribution: Ürünlerin
belirtilen zaman, miktar vb. koşullara uygun olarak, belirtilen yerlere sevk ve
teslim edilebilmesi için gerçekleştirilen
işlemler bütünü.
Distribution Center: Tedarikçilerden gelen
ürünlerin; dağıtıma kadar geçen süre içinde depolama, katma değerli işlemler,
elleçleme, ambalajlama ve sevkiyatının yapıldığı lojistik depolardır. Bu
depolar genellikle müşteriye yakın, dağıtım fonksiyonuna perakendeciye destek amaçlı tesislerdir.
Distribution Requriments Planning (DRP): Dağıtım gereksinimlerinin planlaması; dağıtım ağı
içinde hangi ürüne, ne zaman, ne kadar ve nerede gereksinim duyulacağının ve bu
gereksinimin nasıl karşılanacağının planlanmasıdır.
E
E-Commerce: E-ticaret; mal ve hizmetlerin üretim ve dağıtımının bilgi ve iletişim
teknolojileri vasıtasıyla yapılmasını kapsayan ve sürekli gelişen işletme
yaklaşımının bir parçasıdır.
Economies of Distance: Lojistiğin iki temel
teorisinden biridir. Mesafe ekonomisi olarak bilinir ve taşıma mesafesi arttıkça birim ton*km başına düşen maliyetin azalacağı
ilkesini ifade eder.
Economies of Scale: Lojistiğin iki temel
teorisinden biridir. Ölçek ekonomisi olarak bilinir ve yüklemenin miktarı
arttıkça birim başına düşen maliyetin düşeceğini ifade eder.
Efficient Consumer Response (ECR):Müşteri
isteklerinin daha iyi, daha hızlı, daha düşük maliyetli ve tam zamanında yerine
getirilmesi ve bilginin bir bütün olarak paylaşılması için dağıtım kanalı
içerisinde tüm tarafların birlikte çalıştığı basit, hızlı ve müşteri odaklı
sistem.
Enterprise Resources Planning (ERP): Kurumsal kaynak planlaması; bir şirketin veya
grubun farklı lokasyonlarda ve farklı üretim özelliklerinde de olabilen, birden
fazla işletme veya tesisini içerecek şekilde tüm işlevlerinin (satış, lojistik,
finansman, insan kaynakları vb.) eşgüdümlü olarak plânlanması ve kontrolünün
gerçekleştirildiği bütünleşik yazılım sistemi.
Environmentally Friendly Packaging: Geri
dönüşümlü konteyner veya kap, doğada çözülebilen ambalaj malzemeleri kullanımı
vb. yollar ile ambalaj malzemelerinin doğaya vereceği zararın en aza
indirilmesi.
Extranet: Farklı organizasyonların (müşteriler,
tedârikçiler, devlet kurumları vb.), aynı yazılım ve protokolleri internet
üzerinden kullanabilecekleri şekilde oluşturulan ağ.
F
Fast Moving Consumer Goods (FMCG): Görece
düşük fiyatla ve yüksek devir hızıyla satılan, tüketiciler tarafından sıkça
satın alınan ve stokta sürekli bulundurulan tüketim ürünleridir.
First Expire First Out (FEFO): Genellikle
depolamada kullanılan ve son kullanım tarihi önce olan malın ilk çıkacağını
öngören kural.Et,yoğurt,yaş sebze gibi çabuk bozulan gıda ürünleri öncelikli
örneklerinden sayılabilir.
First In First Out (FIFO): Genellikle
depolamada ve maliyetlendirmede kullanılan, depolama için ilk giren malzemenin
ilk çıkacağını öngören kural.Teknolojik ürünler, modasının geçeceği veya
işlevsizleşebileceği düşünülen ürünler bu grupta sayılabilir.
First In Last Out (FILO):
Genellikle
depolamada ve maliyetlendirmede kullanılan, depolama için ilk giren malzemenin
son çıkacağını öngören kural. Raf ömrü uzun, değer kaybetmeyeceği veya değer
kazanacağı düşünülen ürünler bu grupta sayılabilir.
Floor-Ready Merchandise (FRM): Kodu hazır mal; tedarikçilerin mallarını her türlü
etiket, fiyat ve güvenlik kodlarıyla hazır duruma getirdiği, böylece dağıtım
merkezlerinde çapraz sevkiyatın hızlı gerçekleştirilebildiği ve perakendeciler
tarafından doğrudan sisteme alındığı ürün.
Fourth Party Logistics (4PL): Müşterilerine kapsamlı tedarik zinciri çözümleri
sunmak için, kendi organizasyonunun kaynaklarını, yeteneklerini ve
teknolojisini, üçüncü taraf lojistik (3PL) şirketleri ile bir araya getiren ve
tüm zincirin tasarımını ve yönetimini üstlenen şirketler 4PL şirketleri, tedarik
zinciri boyunca değer katabilme uzmanlığına ve yeteneğine sahip olmak
zorundadır.
Fourty Equivalent Unit (FEU): Konteyner
terminolojisinde kullanılan ve 40 feet’lik (12,16 m.’lik) konteynere karşılık
gelen bir ölçü birimi.
Fragmented Approach: Dağınık yaklaşım, satın alma ve
pazarlama vs. birimlerinin bağımsız hareket etmesidir.
Fulfillment Rate: Belli bir dönem için
siparişlerin ne oranda karşılandığını gösteren performans göstergesi.
Full Truck Load(FTL): Tam treyler yükü; bir treylerin taşıma
kapasitesini, hacim ve/veya ağırlık yönünden tam olarak dolduran yüktür.
Full Container Load(FCL): Tam konteyner yükü; bir konteyner
içerisindeki tüm yükün aynı yük sahibine
veya alıcıya ait olduğunu göstermektedir.
G
Green Logistics: Tüm lojistik
faaliyetlerin çevre üzerindeki olumsuz etkilerini ölçen ve en aza indirmeye
çalışan yaklaşım.
H
Handling: Malzeme boşaltma, mal kabul,
seçerek ayırma, teslim-tesellüm, paket açma, bölme, istifleme, yerleştirme,
yerini değiştirme, yenileme-eksik tamamlama, toplama, ambalajlama, yükleme vb.
işlemler.
Hub: Gelen yükün/kargoların
indirildiği ve varış noktasına göre gidenlerin ise yüklendiği, gün içinde
kargoların kısa zaman aralıkları ile saklandığı, araçlar arası yük/kargo
transferi yapıldığı bölgesel işlem merkezleri. Bir taşımacılık ağındaki
birleşim ve dağıtım noktası.
I
Inbound Logistics: Üretim
öncesi tedarikçiler ile şirket arasında gerçekleşen taşıma,
depolama,satın alma vb. lojistik faaliyetleri ifade eder.
Integrated Logistics: İşletmenin gelen ve giden tüm lojistik faaliyetlerinin; toplam
maliyetin minimize edilmesi, eş güdümün arttırılması, verimliliğin
yükseltilmesi vb. amaçlar çerçevesinde bütünsel bakış açısıyla yönetilmesi;
tedarik zincirini oluşturan tüm
fonksiyonların tek bir süreç olarak yönetilmesi.
In-Transit Inventory: Ürünlerin
sevkiyatı sırasında oluşan, henüz kullanıma ve satışa hazır olmayan, yoldaki stok.
Inventory: İşletmedeki tüm demirbaş ve
stokların fiziksel ve/veya malî listesi.
Inventory Holding Cost: Talep
olduğunda malzemenin stokta bulunmaması nedeniyle oluşan üretim durdurma,
müşteri bekletme, kayıp satış, imaj kaybı vb. maliyetler. Malzemenin
stoklanması nedeniyle oluşan finansman, depolama, risk vb. maliyetler.
Inventory Management: Stok yönetimi, hammadde, yardımcı madde, yarı mamul ya
da mamullerin, zamanında en uygun maliyetle tedarik edilmesi ve/veya
bulundurulmasına yönelik faaliyetlerin bütünüdür.
Inventory Turnover: Belirli
bir faaliyet dönemi için satılan malın maliyetinin, ortalama stok değerine
oranı. Belirli bir dönem içinde stokların tümüyle yenilenme sayısı.
Interchange: Bir araç ile
gelen yüklerin boşaltılarak, herhangi bir özel işleme tâbi tutulmadan kısa bir
süre içinde sevk edilmek üzere başka bir araca yüklenmesi işlemi.Hatlar
arasında bir taşıyıcıdan diğer taşıyıcıya yükün aktarılması.
Intermediary: Lojistik
sürecine destek olmak için, göndericiler ve alıcılar arasında geniş kapsamlı ve
sürekli artan hizmetler sunan kuruluş.
J
Just-In-Time: Varolan
ürünler için olan müşteri taleplerini hızlı yanıtlayabilmek veya yeni ürün
tasarımlarını hızlandırmak üzere, temin süresini azaltmaya odaklanmış,
müşteri-tedârikçi işbirliğine ve bütünleşmesine dayanan bir yaklaşımdır.
K
Kanban: Tedarik
sistemlerinde gereksinim duyulan malzemenin, gereksinim duyulduğu zaman ve
miktarda teminini sağlayan bilgi, doküman, sinyal, elektronik mesaj.Bir stok
noktasında yeni parti malın bir önceki partinin kullanımına bağlı olarak
sipariş edildiği bir çekme sistemi.
Key Performance Indicator (KPI): Bir şirket veya bölümün stratejik düzeydeki performansını
göstermek ve iyileştirme hedeflerini saptamak için kullanılan ölçüm göstergesi.
Kitting: Yapı olarak
assortment işlemine çok benzeyen bu işlem müşteri beklentisine göre farklı
büyüklük ya da özellikteki ekipmanların bir araya getirilmesi işlemidir.
L
Labelling: Etiket ile ürün
takibi yapılan depolarda, ürünün depoya alınmadan önce ürüne uygulanan kodlama
işlemi.
Lead Time: Bir
ürünün/hizmetin satın alma siparişinin veya üretim emrinin verilmesi ile
sipariş teslimatının veya ürün üretiminin gerçekleşmesi arasındaki süre .
Less Than Container Load (LCL): Bir konteynerin taşıma kapasitesini, hacim ve/veya ağırlık
yönünden tam olarak doldurmayan yük.
Less Than Truck Load (LTL): Bir
treylerin taşıma kapasitesini, hacim ve/veya ağırlık yönünden tam olarak
doldurmayan yük
Loading: Sevk amacıyla
malzemelerin tren, uçak, kamyon vb. bir araca güvenli bir şekilde yüklenmesi
işlemi.
Logistics: Taşımacılık,
depolama, paketleme ve elleçlemeden oluşan fiziksel akış ile gümrükleme,
sigorta, gözetim, stok yönetimi ve sipariş yönetiminden oluşan hizmet akışı Lojistik,
taşıma ve depolamanın birlikte kullanımıyla başlayan ve belirtilen
faaliyetlerin bütünleşik bir şekilde yapılması ile son bulan bir fonksiyondur.Müşteri
gereksinimleri doğrultusunda, kaynak noktasından tüketim noktasına kadar
malzeme, hizmet ve bilgilerin akışı ve stoklanmasını, etkin ve verimli bir
şekilde plânlama, uygulama ve kontrol süreci.
Logistics Costs: Lojistik
operasyonlar sırasında oluşan taşıma, depolama, stoklama, sipâriş işlemleri ve
idarî giderlerden oluşan maliyetler.
Logistics Management: Müşteri
gereksinimlerini karşılamak üzere, üretim noktası ve tüketim noktaları
arasındaki mal, hizmet ve ilgili bilgilerin ileri ve geri yöndeki akışları ile
depolanmalarının etkin ve verimli bir şekilde plânlanması, uygulanması ve
kontrolunu içerem tedarik zinciri süreci aşaması.
Logistics Village: Tüm
ulaştırma ağlarına en yakın noktada, içinde lojistik ve taşımacılık ile ilgili
özel ve kamuya ait kuruluşların bulunduğu, taşımacılık modları arasında hızlı,
güvenli ve düşük maliyetli aktarma sistemlerine ve depolama alanlarına sahip
lojistik amaçlı düzenlenmiş özel ihtisas bölgesi.
Lost Sale Cost: Bir ürünün,
talep edilmesine rağmen süresi içinde verilememesi nedeniyle müşterinin alımdan
vazgeçmesi sonucu oluşan maliyet.
M
Materials Management: Bir
şirket içindeki tüm malzemelerin; kodlama, gereksinim plânlama, stok kontrolu,
tedarik, depolama vb. faaliyetlerini içerecek şekilde yönetimi. Kesin veya
olası talepleri karşılamak amacıyla tüm malzemelerin, işletmenin pazarlama,
satış, üretim, tedarik ve finans durumu ile zaman, miktar, fiyat ve kalite
ölçütlerine dikkat edilerek en uygun şekilde takibi, temini, sipariş ve
güvenlik stoğu düzeylerinin belirlenmesi ve depolanmasıyla ilgili faaliyetlerin
yönetimi.
Mass Production: Kitle üretimi; üretilen ürünler için
üretim hatlarının kurulduğu, aynı tip ürünün kitleler hâlinde çok büyük
miktarlarda üretildiği üretim şekli.
Milk Run: Adını
günlük süt dağıtımından almıştır, sistemi aynı anda birden çok müşteri
tarafından gelen siparişlerin birleştirilerek tek bir rota üzerinden
müşterilerin ihtiyaçlarının giderilmesi şeklinde tanımlanabilmektedir..Bir araç tarafından bir program çerçevesinde çeşitli
noktalardan aynı veya farklı yüklerin alınarak bir veya birden fazla noktaya
teslim edilmesi ve teslimatlar sırasında boş kapların toplanması veya tüm teslimatlar
tamamlandıktan sonra ters güzergâh izlenerek boş kapların toplanarak geri
getirilmesi sistemi.
Mobile Warehousing: Müşteri
hizmet düzeyi ve devri yüksek olan yiyecek-içecek gibi malların, özellikle
yoğun satış dönemi veya saatlerinde belirli noktalarda mobil araçlar üzerinde
bulundurulması.
N
It is not found.
O
Order Fulfilment: Tedarik zinciri
içinde bir siparişin yerine getirilmesi.
Order Fulfillment Center: Bireysel
müşteri siparişlerinin alınıp, paketlenip gönderildiği tesis.
Order Management: Sipariş yönetimi, talep ya da siparişlerin karşılanması,
fiyatlandırılması, kaydının tutulması, stokların kontrolu, stok tahsisinin
yapılması ya da üretim/satın alma gereksiniminin ilgili yerlere bildirilmesi,
sipariş takibi yapılmasıdır.
Outbound Logistics: Şirket
ile müşteriler arasında gerçekleşen sipâriş işlemleri, paketleme, dağıtım,
araç-kargo takibi, teslîmat, iadeler vb. lojistik faaliyetler.
Outsourcing: Şirketlerin
kendi temel faaliyetlerine daha fazla odaklanmak, mâliyetlerini azaltmak,
kaliteyi yükseltmek, verimliliğini arttırmak, sabit mâliyetleri değişken
mâliyetler hâline dönüştürmek, ilgili tedarikçinin uzmanlık, yatırım ve
yaratıcılık gücünden yararlanmak, pazara tepki hızını yükseltmek amaçlarından
bir veya birkaçından yararlanmak üzere, varolan şirket faaliyeti veya
faaliyetlerinin gereğinde ilgili varlıkları ile birlikte üçüncü parti
şirketlere devredilmesi süreci.
Overstock: Talep olmamasına
rağmen, elde satılamamış fazlaca stok kalması durumu.
P
Packaging: Ürünlerin;
pazarlama, depolama, taşıma veya dağıtım amacıyla, uygun paketleme malzemeleri
kullanılarak ve miktar, güvenlik vb. koşullar dikkate alınarak koruma amaçlı bir
araya getirilmesi.
Pareto’s Law: İtalyan
ekonomist Wilfredo Pareto tarafından ortaya konulmuş, bir olayda sonuçların
önemli bir kısmının (%80), nedenlerin çok az bir kısmından (%20) oluştuğunu
ifâde eden kural, 80-20 kuralı, en önemli azınlık yasası.
Perfect Order Fulfillment: Bir
siparişin çeşit, miktar, zaman, doküman ve diğer teslîmat nitelikleri açısından
istenen tüm koşulları karşılaması.
Physical Distribution: Üretilen
malların tüketicilere fiziksel olarak taşınması, depolanması, stok
kontrollerinin yapılması, ambalajlanması, bilgi iletişimi ve sipâriş
işlemlerinin gerçekleştirilmesi. Outbound lojistiğe karşılık gelen bir terimdir.
Picking: Malzemelerin
müşteri siparişi doğrultusunda gönderilmek üzere bulunduğu depodaki
lokasyonlardan toplanması işlemi.
Postponement: Bazı özel
işlemlerin, tam sevkiyat öncesi yapılacak şekilde ötelenmesine ilişkin üretim
veya dağıtım ilkesi.
Procurement: Gerekli olan
makina, alet, aygıt, hammadde, malzeme, parça, yarı-ürün, ürün ve hizmetlerin
uygun tedarikçilerden sağlanması amacıyla gerekli olan araştırma, seçme,
plânlama, stok kontrol, satın alma, nakliye, teslim alma, değerlendirme vb.
faaliyetlerin tümü.
Pull System: Herhangi bir
aşamadaki faaliyetin, kendisinden bir sonraki faaliyetin talepte bulunması
durumunda işleme başlama sistemi. İtme sisteminin tam tersine çekme sisteminde talep,
en son noktada yani tüketicide oluşur ve talep karşılanana kadar tedarik
zincirindeki ilgili ardışık faaliyetler devreye girer.
Push System: Üretim ve
dağıtımın, talep tahminleri esas alınarak, diğer bir deyişle kesinleşmiş siparişlere
dayalı olmadan gerçekleştirme sistemi. Ürün, satış noktalarına doğru itilir ve
satılması beklenir.
Q
Quality Control: Kalite kontrol;bir ürün ya da hizmetin, öngörülen kalite koşullarını karşılama
derecesinin belirlenmesi.Bu çerçevede giriş, süreç ve nihai kontroller, test,
ölçüm vb. şekilde gerçekleştirilir.
Quick Response (QR): Perakende
sektöründe, elde bulundurmama durumunun en aza indirilmesi ve talebin en hızlı
bir şekilde karşılanması amacıyla, çağdaş bilgi teknolojilerinin kulanılıp,
çekme esaslı bir anlayışla siparişten teslimata olan sürenin, tedarikçi ile
perakendeci arasında etkin bilgi paylaşımı sağlanarak en aza indirilmesi.
R
Radio Frequency Identification System (RFID): Radyo frekansı kullanarak nesneleri tekil ve otomatik
olarak tanıma yöntemidir. RFID teknolojisi
teslimatların ve envanterlerin tedarik zinciri boyunca kolayca izlenebilmesini,
zamanında ve kesin bilgi akışını sağlamaktadır.
Raw Material: Üretim
süreçlerinde işlenerek son ürünü elde etmede yüksek oranda kullanılan
malzemeler.
Receiving: Depoya gelen malzemenin
kabul edilmesi işlemi .İşlem, yükün boşaltılarak mal kabul alanına alınması,
kayıtlı bilgilerle fiziksel bilgilerin karşılaştırılması, malın depoya alınması
ve kaydının tutulması işlemlerini içerir.
Replenishment: Malzemenin
depolama süreci aşamaları arasında farklı ambalaj biçimleri ve/veya depolama
lokasyonları hâlindeki akışının (bulunabilirliğinin-tedariğinin) sağlanması.
Reverse Logistics: Müşterilere
yapılan teslimat sonrasında iade, boş kap dönüşü, hurda vb. nedenlerle malların
ve/veya paketleme malzemelerinin müşterilerden orijin noktalarına veya
belirlenmiş diğer noktalara, yeniden kullanım, onarım, yenileme, yeniden
üretim, geri dönüşüm, imha vb. amaçlarıyla geri götürülmesi.
S
Shipment: Siparişlerin
belirli ölçütlere göre (sevk günü, yeri, yükleme aracı, rotası, miktarı vs)
tasnif edilerek ilgili resmi evraklarla talep edilen yerlere ulaştırmak üzere
depodan çıkarılması işlemi.
Stock Keeping Unit (SKU): En
alt düzeyde stok takibi yapılan birim . Aynı malzeme olmasına rağmen farklı
üreticiler tarafından üretilen veya farklı büyüklükteki veya özellikteki
ambalajlara sahip malzeme stokları farklı kodlarla izlenir, kaydı tutulur.
Stock-out: Talep olmasına
rağmen, satış veya teslimat için belli bir noktada yeterince stok olmamasından
kaynaklanan sorun.
Storage: Bir malın
kullanılmak ya da sevk edilmek üzere belirlenen koşullara uygun olarak
korunması işlemi.
Speculative Stock: Oluşabilecek
fiyat değişimlerine karşı avantaj sağlayabilmek için tutulan stok.
Supply Chain: Tedarik
zinciri, ürün veya hizmetlerin ürün yaşam döngü süreçlerini kapsayan ve
hammaddeden yola çıkıp son müşterinin eline ulaşana kadar geçen operasyonların,
bilgi akışının, fiziksel dağıtımının ve alışverişin bütününü içeren bir
sistemdir. Mal ve hizmetlerin tedarik aşamasından, üretimine ve nihai
tüketiciye ulaşmasına kadar birbirini izleyen tüm halkaları kapsar. İş
süreçleri açısından bakıldığında, tedarik zinciri; satış süreci, üretim,
envanter yönetimi, malzeme temini, dağıtım, tedarik, satış tahmini ve müşteri
hizmetleri gibi pek çok alanı içine almaktadır. Bir ürünün ilk maddesinden
başlayarak, tüketiciye ulaşması ve geri dönüşümünü de içeren tüm süreçlerde yer
alan tedarikçi, üretici, distribütör, perakendeci ve lojistikçilerden oluşan
bir bütündür.
Supply Chain Management: Tedarik
zincirinin ve bu zincir içinde yer alan tüm şirketlerin uzun dönem
performanslarını arttırmak amacıyla, söz konusu şirketlere ilişkin işletme
fonksiyonları ve plânlarının, zincirdeki tüm şirketleri içerecek şekilde,
sistematik ve stratejik eşgüdümü. Hedeflenen müşteri hizmet düzeyini en düşük
maliyetle karşılamak, doğru zamanda doğru miktarda ve doğru yerde mal üretimi ve
dağıtımını sağlamak üzere tedarikçiler, üreticiler, distribütörler ve
perakendecileri en etkin ve verimli şekilde eşgüdümünü sağlayan yönetim
yaklaşımı.
T
Third Party Logistics (3PL): Müşterilerinin
lojistik faaliyetlerini üstlenen ve
konusunda uzman olan lojistik şirketler. Birinci parti ifadesi ile satıcı
şirket, ikinci parti ifadesi ile alıcı şirket, üçüncü parti ifadesi ile ise
satıcı ve alıcı şirketler arasındaki bazı hizmetleri üstlenen şirket
kastedilmektedir.
Tracing: Yük, araç ve kap
hareketlerinin, lojistik süreç boyunca izlediği yol ile ilgili verilerin elde
edilebilmesi.
Tracking: Yük, araç ve kap
hareketlerinin, bir merkezden anında izlenerek kaydedilmesi.
Twenty Equivalent Unit (TEU): Konteyner
terminolojisinde kullanılan ve 20 feet’lik (6,08 m’lik) konteynere karşılık
gelen bir ölçü birimi.
U
Unitization: Yükün
konteyner, kasa, koli, balya vb. biçimlerde aynı birim ile ifade edilmesi.
Unloading: Malzemelerin
tren, uçak, kamyon vb. bir araçtan uygun bir biçimde indirilerek uygun bir yere
konulması işlemi.
V
Value Added Operations: Depolarda
müşteri talepleri üzerine yapılan etiketleme, ambalajlama, katlama, ısı ölçme,
aktarma, karıştırma, birleştirme, ayırma, paletleme, hafif montaj, iade
işlemleri, imha, kullanım kılavuzu ekleme, barkod işlemleri, bakım-onarım
işlemleri vb. gibi işlemler. Her bir işlem, ürün üzerinde bir katma değer
sağlar ve bu işlemler fiyatlandırılır.
Value Chain: Müşteri
isteklerine göre ilk madde/hizmetin temininden son madde/hizmet tüketimine
kadar olan süreçte yer alan, birbirleriyle malzeme, hizmet ve bilgi akışı
şeklinde ilişkilileri olan ve ürüne değer ekleyen işlemler bütünü
W
Warehouse: Belirli
nokta/noktalardan gelen ürünlerin/yüklerin teslim alınıp, belirli bir süre
korunup, belirli nokta/noktalara gönderilmek üzere hazırlandığı, açık veya
kapalı olan, güvenlikli alan.
X
It
is not found.
Y
It
is not found.
Z
It
is not found.
KAYNAKÇA
1-Lowe,
David. Dictionary of Transport and Logistics. London, GBR: Kogan Page Ltd.,
2002.
2-Supply
Chain and Logistics Terms and Glossary, Updated February, 2010
3-www.lojistiksözlük.com(28.12.2015)
4-
www.lojistikmakaleleri.blogspot.com.tr(28.12.2015)
0 yorum:
Yorum Gönder